Teendők játék kezdése előtt (több mint 10 perc):

• Játékszabályok ismertetése, feladatok érthető átadása.

• A dalok kiválasztása (mesedalok, verses feldolgozások, magyar népdalok, retró zenék stb.)korosztályhoz igazítva. Érdemes hosszabb ideig lejátszani egy-egy dalt – legalább 2 percig. Legkevesebb 5 dalt játsszunk le, maximum 10-et.

• Rizsszemek elosztása (nem kell megszámolni, elég szemre: kb. 2 maroknyi csapatonként).A rizsszemek helyettesíthetők akár gombokkal, apró színes hajgumikkal, zizi cukorral.

Eszközigény:

• időmérő eszköz;

• 1 csomag rizs (csoportlétszámtól függ, de nagyobb csoportnál is elég maximum 1 csomag);

• adathordozó/digitális eszköz (amire a zenéket összeválogatjuk);

• zenelejátszó eszköz;

• zenelista: a zenékről, illetve a sorrendjükről érdemes listát készíteni saját részre (játék végi ellenőrzéshez);

• papír és íróeszköz minden csapatnak.

Játék leírása:

• Csoportok kialakítása. Minden csoportnak adunk kétmaroknyi rizsszemet.

• Visszaszámolásra az a feladat, hogy pontosan megszámolják az összes rizsszemet.Elindítjuk a stoppert.

• Eközben a háttérben zenéket játszunk le, ami később majd fontos lesz, de erről nem szólunk a gyermekeknek.

• A feladat igazából akkor kezdődik, amikor minden csoport végzett a számolással.

• Ekkor megállítjuk a zenét, és minden csapatnak osztunk egy papírt és egy tollat. Majd arra kérjük a csapatokat, hogy próbálják meg közösen felidézni, milyen dalok mentek a háttérben a válogatás közben.

• Ha színes válogatnivalót adunk a játékosoknak, akkor akár azt is kérhetjük tőlük, hogy színek szerint is rendezzék össze.

Játék lezárása:

• Minden csoport idejét mérjük és feljegyezzük az eredményt. A rizsszemek számát is felírhatjuk, de az nem lényeges, mert nem ugyanannyit kaptak a csapatok.

• Amikor elkészültek a zenék felírásával, közösen ellenőrizzük (a csapatok kicserélik egymás között a papírt).

• A játék végén eredményt hirdetünk.

• A játékot beszélgetéssel zárjuk, ahol megkérdezhetjük, mennyire tudtak együttműködni, illetve a csapatok segítettek-e egymásnak. Fel lehet hívni a figyelmet arra, hogy ha valamelyik csapat lassabban halad, nem szégyen megkérni a másikat, hogy segítsenek a számolásban.

A játékvezetés során figyelni kell:

• A gyermekeket biztassuk az együttműködésre, mindenki aktívan vegyen részt a játékban.

• Játék közben apró, finom utalásokat tehetünk (pl. Milyen szép ez a dal! vagy Ti ismeritek ezt a dalt?), hogy a zenék fontosak lesznek.

• A csoportokba rendezésnél figyeljünk, hogy inkább több, kisebb létszámú (3-4 fős) csoport alakuljon.

• Hagyjunk elég időt a dalok leírásához, felidézéséhez.

• A dalokat próbáljuk meg hosszabb ideig lejátszani, hogy legyen sikerélményük és rögzüljön. Ha nagyon nem sikerül, akkor ismételjük meg a játékot, így már ismerni fogják a feladatot, tehát meg tudják osztani a figyelmüket. Ne végződjön kudarccal a játék!

Feldolgozást segítő kérdések:

• Hogy érezted magad játék közben?

• Számítottál rá, hogy van egy „csavar” a játékban?

• Mennyi idő alatt sikerült megszámolnotok a rizsszemeket?

• Segítettél egy másik csapatnak? Megkérdezted, hogy van-e szükségük segítségre?

• Nektek segített valaki?

• Nehéz volt felidézni a zenéket így, hogy nem mondták el a játék elején, hogy erre is figyelni kell?

Érintett korosztály
10
Résztvevők száma
6
Játékhelyszín
Beltéri
Játék időigénye
20 perc +
Játék helyigénye
Kisebb hely
Játékvezetők száma
1
Játék típusa
Együttműködést segítő
Programmal fejleszthető kompetenciák
Kezdeményezőkészség és vállalkozói kompetencia
SNI-sek számára megfelelő-e
Igen
Akadálymentesíthető
Nem
Előkészítési ideje
Több mint 10 perc
Baleseti kockázat
Alacsony
Megosztás