Teendők játék kezdése előtt:
• Játékszabályok ismertetése, feladatok érthető átadása.
• Nagyobb létszám esetén kisebb csoportok létrehozása (4-5 fő).
Eszközigény:
• papírlapok
• íróeszközök
Játék leírása:
• Minden gyermekcsoport kap íróeszközt és papírt, amelyre fel tudják vezetni gondolataikat, elképzeléseiket, terveiket.
• A gyermekek felfedezők/kutatók, akik rátaláltak egy teljesen új bolygóra, rajta élettel: ugyanúgy vannak állatok, növények, víz és a Földhöz hasonló légkör is! Feladat: létre kell hozni a bolygó saját törvénykönyvét.
• Milyen szabályok alapján élnek ott az élőlények? Mik a törvényeik? Mik az elvárt társadalmi normák? Milyen szokásokat követnek, vannak-e hagyományok, ünnepek?
• Dolgozzanak ki egy elképzelt, számukra ideális társadalmat!
• Minden az ő döntésükön múlik, viszont arra figyeljenek, hogy az elkészült törvénykönyvvel, szabályrendszerrel a csapat minden tagjának egyet kell értenie!
Játék lezárása:
• Ha mindenki elkészült, közösen átbeszélik a csoportok által elképzelt szabályrendszereket, törvénykönyveket.
• Érdemes a gyermekekkel beszélgetést kezdeményezni, ahol a törvények és szabályok szükségességét hangsúlyozzuk ki.
• Milyen volt az együttműködés a csapatokban?
A játékvezetés során figyelni kell:
Ha a gyermekek elakadnak, segítséget kell nyújtani.
Feldolgozást segítő kérdések:
• Hogyan érezted magad játék közben?
• Mennyire érezted nehéznek megalkotni az „ideális társadalmat”?
• Mik az erősségei és mik a gyengeségei a saját törvénykönyveteknek?
• Volt olyan szabály, ami nektek nem jutott eszetekbe, viszont egy másik csapat megfogalmazott és nektek is tetszett?
• Te szereted betartani a szabályokat? Mit gondolsz, szükség van rájuk? Miért?
• Hogyan tudtatok együttműködni?
• Szerinted boldogok lennének az élőlények ezen a bolygón, ha a ti törvényeitek szerint élnének?
Kiemelt kép forrása: pixabay.com