Teendők játék kezdése előtt:
• Játékszabályok ismertetése, feladatok érthető átadása.
• Biztonságos légkör megteremtése.
• Eszközök kiosztása.

Eszközigény:
• papírlapok
• íróeszközök (színes filctollak)

Játék leírása:
• A játéknál fontos, hogy a gyermekek jól ismerjék egymást. Nem ismerkedést segítő játék, hanem a bizalom fejlesztése a cél, illetve az egymásra való hangolódás, a nyitott hozzáállás és a tolerancia erősítése a többiek irányában bírálat/előítélet nélkül.
• Minden gyermek kap íróeszközöket és egy papírlapot. A játékvezetőnek is érdemes elkészítenie saját életútját példamutatás céljából (akár egy időben a gyermekekkel)!
• A játékosok feladata, hogy rajzolják le/alkossák meg saját életútjukat, milyen fontos események övezték eddigi életüket. Nem szükségszerű idővonalszerűen, inkább hagyjuk a gyermekeket kibontakozni, és a fantáziájukra bízni a megjelenítést.
• Fontos kiemelni, hogy saját érzéseik alapján alkossanak, nincsenek megkötések. Olyan eseményeket írnak, amilyeneket szeretnének, pl. kistestvér születése, új háziállat, jó jegyek a suliban, új sport elkezdése, stb.
• A feladat befejezése után következhet a második forduló: kérjük meg a gyermekeket, írják le, hogyan képzelik el életüket a jövőben? Mi fog velük történni? Mire vágynak? Mik az álmaik? Milyennek szeretnék látni magukat 5-10-20 év múlva?

Játék lezárása:
• Megbeszélhetjük az eredményeket, viszont figyeljünk arra, hogy aki nem szeretné megosztani az élményeit, ne gyakoroljunk rá nyomást. Lehet, hogy valamelyik gyermek csak a múlt eseményeit szeretné elmondani, valaki esetleg csak az elképzelt életútját. Ha valaki mindkettőről szívesen beszámolna, hagyjuk kibontakozni.
• Fontos, hogy a megbeszélést a játékvezető indítsa a saját életútjával, ezzel is biztatva, példát mutatva a gyermekeknek, hogy legyenek nyitottak.
• Aki szeretné, elteheti emlékbe ezt az alkotást, hogy esetleg pár év múlva visszatekinthessen rá.

A játékvezetés során figyelni kell:
• Hagyjunk elég időt arra, hogy minden gyermek részletesen ki tudja dolgozni az alkotását.
• Akadhat olyan gyermek, aki nem szeretné megosztani az életútját, mert negatív események történtek vele. Ezért fontos, hogy az elképzelt, jövőbeli életútjukat is elkészítsék a játékosok, mert lehet, hogy arról szívesebben mesélnének.
• A gyermekek hallgassák meg egymást. Miután valaki elmesélte az életútját, meg lehet közösen beszélni, kérdéseket feltenni.

Feldolgozást segítő kérdések:
• Hogyan érezted magad játék közben?
• Érdekes volt hallgatni a többiek életútját?
• Szerinted a múltad mennyire befolyásolja a jövődet?
• Van olyan társad, akivel hasonló eseményeket éltetek át?

Kiemelt kép forrása: pixabay.com

Érintett korosztály
14
Résztvevők száma
4
Játékhelyszín
Beltéri
Játék időigénye
20 perc +
Játék helyigénye
Kisebb hely
Játékvezetők száma
1
Játék típusa
Bizalom fejlesztő
Programmal fejleszthető kompetenciák
Kezdeményezőkészség és vállalkozói kompetencia
Eszközigény
Van
SNI-sek számára megfelelő-e
Igen
Akadálymentesíthető
Nem
Előkészítési ideje
Nem igényel
Baleseti kockázat
Közepes
Megosztás