Teendők játék kezdése előtt (több mint 10 perc):
• Játékszabályok, feladatok érthető átadása.
• Kártyalapokhoz rendelt feladatok/szabályok meghatározása közösen a játékosokkal.
• Szabályok papírra írása.

Eszközigény:
• egy pakli kártya (francia, magyar, bármilyen kártya megfelel)
• papír
• toll

Játék leírása:
• A kártyapaklit ott helyezzük el, ahol mindenki könnyen eléri (az asztal közepén), és a játékosok egymás után húznak egy-egy lapot.
• Aki húzott, megmutatja mindenkinek, és végrehajtja az adott kártyához tartozó feladatot.
• Majd jön a soron következő játékos, és így folytatódik tovább.
• Ha valaki elront valamit, vagy nem tudja végrehajtani, meg lehet határozni büntetőfeladatokat korosztályhoz igazítva – például fekvőtámasz, vagy el kell mondani a 3-as szorzótáblát, vagy egy nemrég tanult verset, stb.
• A szabályokat felírhatjuk egy papírra, hogy mindenki tudja követni, melyik laphoz milyen feladatot rendeltünk.
• Példa szabályokra francia kártyához:
– Ász: ki kell találni egy kategóriát, és mindenkinek mondani kell hozzá egy szót, ami a kategórián belül van (pl. ha a kategória az állatok – mindenkinek mondania kell egy állatot). Addig megy a kör, amíg valaki már nem tudja folytatni, vagy olyat mondott, ami már elhangzott.
– Király: húzhat egy újabb lapot.
– Dáma: aki kihúzza a lapot, figyeli a többieket. A többieknek az ég felé kell nézniük. Aki a leglassúbb vagy elfelejti, büntetőfeladatot kell végrehajtania.
– Jumbó: megfordítja a kört.
– 10-es: aki kihúzza, hozhat egy szabályt, amit a játék során követni kell (pl. nem lehet neveket kimondani, csak rímekben lehet beszélni). A következő 10-es kihúzásánál újabb szabályt lehet hozni, a játék során így több szabály is érvényben lehet.
– 9-es: ezzel a lappal el lehet törölni egy szabályt.
– 8-as: Rímfaragás: aki ezt a lapot kihúzza, mond egy szót, a többieknek pedig olyan szóval kell folytatni, ami rímel rá. Nehezíthetjük mondatokkal is, akkor ér véget, ha valaki elrontja vagy nem tud már újat mondani.
– 7-es: ha ezt a lapot húzza ki valaki, ő lesz a kérdésmester. Ez azt jelenti, hogy a játék folyamán, ha kérdez valakitől valamit, csak kérdéssel szabad neki válaszolni. Addig lesz ő a kérdésmester, amíg valaki nem húz egy 7-est. Utána ő veszi át a szerepét.
– 6-os: adj hozzá egy mozdulatot: aki kihúzza, elkezd egy mozdulatot (pl. megfogja a fülét), a következőnek ezt le kell utánoznia és egy új mozdulatot hozzá kapcsolnia (pl. tapsol egyet), és így tovább, amíg valaki el nem rontja.
– 5-ös: Activity: aki kihúzza, annak ki kell találni valamit és elmutogatni azt. Aki kitalálja, az következik, és onnan folytatódik tovább a játék.
– 4-es: Daldúdolás: aki ezt a lapot húzza, el kell dúdolnia egy általa választott dalt. Aki kitalálja, az következik, és onnan folytatódik tovább a játék.
– 3-as: kiválaszt valakit a csapatból, és mondani kell róla 3 jó tulajdonságot (mit szeret benne).
– 2-es: a jobb oldali szomszédjával fog versenyezni. Egymással szembefordulnak, és azt kell mondaniuk pókerarccal: Én egy komoly ember vagyok. Aki hamarabb elneveti magát, az veszített (kimarad). Aki megnyeri, az folytatja a játékot, ő húz lapot következőnek (így akár meg is fordulhat a kör).
• Saját feladatokat is szabadon ki lehet találni.

Játék lezárása:
• Addig játszható, amíg élvezik a gyermekek, vagy amíg a kártyalapok el nem fogynak.
• A játék után meg kell beszélni a történteket.

A játékvezetés során figyelni kell:
• Betartani a sorrendet, figyelni arra, mikor fordul meg a kör.
• Az adott feladat elvégzésére időt szánni, megdicsérni a játékosokat.
• Ha valaki nem szeretne végrehajtani egy feladatot, nem szabad kényszeríteni; bármilyen más feladattal helyettesíthető.
• Ha többen játsszák, érdemes 2 paklival is készülni.

Feldolgozást segítő kérdések:
• Jól érezted magad játék közben?
• Melyik feladat volt a kedvenced?
• Lenne még ötleted, hogy milyen feladatokat lehetne a kártyákhoz rendelni?

Teendők játék kezdése előtt:

Játékszabályok, feladatok érthető átadása.

 Eszközigény: –

Játék leírása:
• A játékosok egymás mellett vagy körben helyezkednek el.
• Ha a játékvezető rámutat valakire és mond egy formáció nevet, akkor annak, akire rámutatott és két szomszédjának be kell mutatni az adott formációt.
• Formációötletek lehetnek az alábbiak, de tetszőlegesen kitalálhatók újak is:
– Turmixgép: a középső ember a kezét a két szomszédja feje fölé emeli, akik forognak.
– Elefánt: a középső ember ormányt formál a kezéből, a két szélső pedig egy-egy hatalmas fület alkot a középső ember számára.
– Pirítós: a két szélső játékos a középső előtt és mögött karját egyenesen előrenyújtja (majdnem összeérintve azokat), a középső ember pedig készre sült pirítós módjára kiugrik.
– James Bond: a középső ember James Bond módjára, fegyvert alkotva kezével, áll terpeszben középen, a két szélső játékos pedig háttal „nekidőlve” pisztolyt formál a kezével.
– Mikrohullámú sütő: mindhárom ember alkarjait válltól indítva előrecsapja (mintha kicsapódott volna a mikró ajtaja), és azt mondják: „PING”.
– Pálmafa: mindhárman magasba emelik a kezüket és lengetik, mintha fújná őket a szél.
– Sátor: a középső játékos a lakó, aki ha kikukucskál a sátorból, két szomszédja a feje fölött tetőt formál a karjaival.
• A formációk tárháza kifogyhatatlan. Legyünk kreatívak, és alkossunk saját jeleneteket/formákat!
• Ha sokan játsszák, esetleg meg lehet határozni a fix formációkat; a megvalósítást minél gyorsabban kell kérni a játékosoktól; akár kiesősen is lehet játszani idősebb korosztály esetén, ha kihívást szeretnének (aki elrontja vagy lassan reagál – kiesik).

Játék lezárása:
• Addig játszható, amíg élvezik a gyermekek.
• Tőlük is lehet ötleteket kérni, és szabadon kipróbálni.

A játékvezetés során figyelni kell:
Ha a gyermekeknek időre van szüksége, hogy megbeszéljék az adott formációt, nyugodtan lehet gondolkodni hagyni őket.

Feldolgozást segítő kérdések:
• Jól érezted magad játék közben?
• Melyik formáció volt a kedvenced?
• Neked milyen ötleteid lennének még?

Kiemelt kép forrása: pixabay.com

Érintett korosztály
12
Résztvevők száma
4
Játékhelyszín
Beltéri
Játék időigénye
20 perc +
Játék helyigénye
Kisebb hely
Játékvezetők száma
1
Játék típusa
Ismerkedést segítő
Programmal fejleszthető kompetenciák
Kezdeményezőkészség és vállalkozói kompetencia
Eszközigény
Van
SNI-sek számára megfelelő-e
Igen
Akadálymentesíthető
Nem
Előkészítési ideje
Több mint 10 perc
Baleseti kockázat
Alacsony
Megosztás