Manapság egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik az iskolai zaklatás témája iránt. A szülők és az iskolák egyaránt keresik a leghatékonyabb módszereket, melyek alkalmazásával visszaszorítható a bántalmazások gyakori előfordulása.

Alapvetően két nézet uralkodik az iskolai zaklatások kapcsán. Az egyik szerint ez egy teljesen normális jelenség, mindig is létezett, de az utóbbi időben túlzottan fókuszba került, és éppen a környezet közbeavatkozása súlyosbítja a helyzetet. A másik nézet szerint a mostanában túlzott mértéket öltött bántalmazást a lehető legtöbb erőforrást mozgósítva kell megállítani, mielőtt még túl késő lenne. Barbara Coloroso könyve határozottan az utóbbi véleményt osztja. A szerzőt saját bevallása szerint egy, a lakóhelyén történt iskolai lövöldözés ihlette, amelyről később kiderült, hogy hátterében iskolai zaklatás állt.

A kiadvány könnyen olvasható, hétköznapi nyelven íródott, mégis tudományosan alátámasztott módon szólítja meg az olvasót. A könyv alcíme – Óvodától középiskoláig: hogyan szakíthatja meg a szülő és a pedagógus az erőszak körforgását? – kissé félrevezető lehet, mert ugyan rengeteg pedagógus számára kínál használható tippeket a bántalmazás visszaszorításához, de intézményi szinten kevés segítséget nyújt egy zaklatás elleni komplex program kidolgozásához. Táboroztatók számára, akik pár napon keresztül egyszerre töltenek be szülői és pedagógusi szerepet, nagyon jól használható könyv.

A kiadvány könnyen olvasható, hétköznapi nyelven íródott, mégis tudományosan alátámasztott módon szólítja meg az olvasót. A könyv alcíme – Óvodától középiskoláig: hogyan szakíthatja meg a szülő és a pedagógus az erőszak körforgását? – kissé félrevezető lehet, mert ugyan rengeteg pedagógus számára kínál használható tippeket a bántalmazás visszaszorításához, de intézményi szinten kevés segítséget nyújt egy zaklatás elleni komplex program kidolgozásához. Táboroztatók számára, akik pár napon keresztül egyszerre töltenek be szülői és pedagógusi szerepet, nagyon jól használható könyv.

Tartalmilag két részre oszlik. Az első részben (A zaklató, a szemlélő és az áldozat) a bántalmazásban részt vevő személyek egy hatfelvonásos tragikus színjáték szereplőiként jelennek meg, csak sajnos a színdarab és a szereplők is valóságosak. Érzékletes példákon keresztül mutatja be az áldozatok és a bántalmazók lelki állapotát; szívbe markoló olvasni a többnyire tragédiával végződő eseteket, amelyekből már rögtön az előszóban is elénk tár jópárat, ezzel is igazolván a könyv létrejöttének időszerűségét és szükségességét. Ugyanakkor azt is leírja, hogy a forgatókönyvek – amelyek ezekhez a színdarabokhoz és szerepekhez készültek – átírhatóak, tehát van kiút az erőszakból. Beletekinthetünk a bántalmazó, az áldozat és a szemlélődők lelki világába és gondolataiba. Elmagyarázza a zaklatás négy ismertetőjelét, hogy az mindenki számára világosan elkülönüljön a hétköznapi konfliktusoktól: egyenlőtlen erőviszonyok, a fájdalomokozás szándéka, fenyegetettség, terror. Tárgyilagos leírást kapunk a zaklatás különböző módszereiről és eszközeiről, valamint elénk tárja a zaklató jellemrajzát is. Rávilágít arra a tényre, hogy senki sem születik zaklatónak, ugyanis a zaklatás tanult viselkedésforma, melynek kialakulásában kiemelkedő szerepe van a közvetlen környezetnek. Bár a zaklatók eltérnek egymástól kinézetükben, módszereikben és eszközeikben, egy kulcsfontosságú tulajdonságban megegyeznek: ez pedig a megvetés (a másik személy alacsonyabb rendűnek, értéktelennek tekintése). Ez teszi lehetővé számukra, hogy bűntudat, szégyenérzet és megbánás nélkül bántalmazzák embertársukat. 

Az áldozatok ezzel szemben általában bizonytalanok, félnek önállóan fellépni a bántalmazás ellen vagy beszélni róla. Húsz különböző ürügyet sorol fel, ami miatt valaki könnyedén válhat a bántalmazók célpontjává, és ami miatt az áldozatok gyakran úgy érzik, hogy megérdemlik a bántalmazást. Ez is közrejátszik abban, hogy környezetük számára gyakran csak egy tragédia bekövetkezte után derül ki a bántalmazás megléte. A szerző a szülők és a pedagógusok számára a korai felismeréshez nyújt segítséget az úgynevezett „vészjelek” felsorolásával.  

A szemlélődők csoportját statisztákhoz hasonlítja, akik aktív vagy épp passzív részvételükkel közvetve járulnak hozzá a zaklató támogatásához, legtöbbször a tömegbe olvadva, fel sem ismerve egyéni tettük súlyát.  Ők maguk az áldozathoz hasonlóan gyakran bizonytalanok, nincs bátorságuk a beavatkozáshoz, vagy saját biztonságukat féltik, azért nem lépnek semmit. A szerző kihangsúlyozza, hogy nincs ártatlan szemlélődő, elsődlegesen az ő kezükben van a bántalmazás megállításának lehetősége.  

A második részben (Az erőszak körforgásának megszakítása a törődés körforgásának megteremtésével) a megelőzés fontosságára helyezi a hangsúlyt, elsősorban a szülők számára nyújt ötleteket az egészséges, gondoskodó családi légkör kialakításához, amelyek csökkenthetik a gyermekek zaklatásának valószínűségét. Bemutat három családmodellt, és azt, hogy melyik családszerkezet miként járulhat hozzá a bántalmazó, az áldozat vagy a bántalmazáshoz asszisztáló, szemlélő típusú gyermek fejlődéséhez. Coloroso stratégiákat kínál a zaklató magatartásának orvoslására, a zaklatás áldozatainak támogatására és a szemlélődők beavatkozásra ösztönzésére. Azt tanácsolja a szülőknek és a pedagógusoknak, hogy kezeljék a bántalmazást a bizalomteljes légkör megteremtése mellett határozott korlátok felállításával, amelyek megszegése esetén a büntetés helyett a fegyelmezés eszközét válasszák szankcióként. Teremtsenek lehetőséget a gyermekeknek, hogy megmutathassák a bennük rejlő kedvességet és jóakaratot társaik irányába, pozitív párbeszédek révén segítsék a szociális készségek fejlődését és az empátia kialakulását.

A zaklatás nem szűnik meg magától, foglalkozni kell vele. A családoknak és az iskoláknak karöltve kell programokat kidolgozniuk annak biztosítása érdekében, hogy minden gyermek biztonságos, kedves és gondoskodó környezetben nevelkedhessen otthon és az iskolában is. A fentiekben bemutatott könyv ebben a folyamatban lehet segítségünkre.


A könyv további adatai:
Kiadó: Harmat Kiadói Alapítvány
Kiadás éve: 2014
Nyelv: magyar
Fordító: J. Füstös Erika
Oldalak száma: 275
ISBN: 9789632881966

Kiemelt kép forrása: pixabay.com, beágyazott képek forrása: bookline.hu

A cikk szerzője Ladányi Lili az Erzsébet a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítvány szakértője, gyógypedagógus.

Megosztás