Teendők játék kezdése előtt (kevesebb mint 5 perc):
• Játékszabályok ismertetése, feladatok érthető átadása.
• Eszközök kiosztása, meghatározott főcímek felírása a papírra.

Eszközigény:
• papírlapok
• íróeszközök

Játék leírása:
• A gyermekek felírják a lap tetejére egymás mellé a következő főcímeket: ország, város, fiú, lány, növény, állat, tárgy, mesehős.
• A kategóriák szabadon változtathatóak, az egyes elemeket ki lehet cserélni vagy akár ki is lehet egészíteni: híres ember, tantárgy, sportág, közlekedési eszköz, bármi más.
• Minden kör elején más gyermek kezdi el mondani az ábécét, de csak az első betűt mondja hangosan, a többit hang nélkül magában folytatja. A mellette ülő játékos a Stop! felkiáltás segítségével megállítja az ábécét (ezt saját belátása szerint bármikor bemondhatja). Az ábécét mondó gyermek elárulja, hogy éppen melyik betűnél tartott, amikor megállították.
• Ilyenkor a résztvevőknek a megadott betűvel (pl. „m”) kell minden kategóriára írni valamit, például Magyarország, Miskolc, Máté, Mónika, muskátli, mókus, mézesbödön, Micimackó.
• A játék elején meghatározhatjuk, hogy minden kategóriához csak egy szót kell írni, vagy esetleg lehet többet is, ha tudnak.
• A leggyorsabb gyermek bemondja, ha készen van – ilyenkor be kell fejezniük a kitöltést, és össze kell hasonlítani az eredményeket. Ha olyan dolgot írt valaki, amit valamelyik másik társa is, azt a megoldást ki kell húzni, az nem számít pontnak. Így számolják össze, kinek hány pontja lett az adott fordulóban.
• A játékot úgy is lehet játszani, hogy minden gyermeket megvárunk, amíg elkészül, viszont akkor a játék elején meg kell határozni pontosan, hogy mennyit írhatnak a kategóriákhoz (igazságos legyen).

Játék lezárása:
• Érdemes több fordulót tervezni.
• A játék addig játszható, amíg élvezetes.
• A játékot az nyeri, aki a legtöbb pontot szerezte.

A játékvezetés során figyelni kell:
• Előfordul, hogy egy gyermek túl sokára mondja azt, hogy Stop! – ilyenkor az ábécét mondó játékos nyugodtan újrakezdheti a felsorolást (ebben az esetben érdemes nem hangosan mondani az első betűt). Mindenki más tempóban tudja végigmondani a betűket, éppen ezért izgalmas a játék.
• Ha olyan betű jön ki, ami már volt, akkor nyugodtan újra lehet mondani.
• Ha olyan betűre esik a választás, mint például az A vagy C, akkor oda lehet kapcsolni más, szorosan hozzá tartozó betűt is (A-Á, vagy C-Cs).

Feldolgozást segítő kérdések:
• Hogyan érezted magad játék közben?
• Mennyire volt nehéz a játék?
• Hány pontot szereztél?
• Hallottál, tanultál új dolgokat, amiket eddig még nem ismertél (pl. egy új városnevet)?

Kiemelt kép forrása: pixabay.com

Érintett korosztály
12
Résztvevők száma
2
Játékhelyszín
Beltéri
Játék időigénye
20 perc +
Játék helyigénye
Kisebb hely
Játékvezetők száma
1
Játék típusa
Elmemozdító
Programmal fejleszthető kompetenciák
A tanulás elsajátítása
Eszközigény
Van
SNI-sek számára megfelelő-e
Igen
Akadálymentesíthető
Igen
Előkészítési ideje
Kevesebb mint 5 perc
Baleseti kockázat
Alacsony
Megosztás