Teendők játék kezdése előtt (kevesebb mint 5 perc):
• Játékszabályok, feladatok érthető átadása.
• Eszközök biztosítása, kiosztása a gyermekeknek.

Eszközigény:
• egy papírlap (páronként)
• egy ceruza (páronként)

Játék leírása:
• Párosával, egymással szemben ültetjük le a gyermekeket, és páronként adunk egy ceruzát és egy papírlapot.
• A ceruzát egyszerre mindkettőjüknek fogniuk kell, így a rajzolás csak „közös megegyezéssel” válik lehetővé.
• A feladat: egy közös rajzot készíteni, amelyen általunk előre meghatározott dolgok is szerepelnek (a klasszikus változatban egy ház, egy fa és egy kutya, de mást is kijelölhetünk); rajzolás közben nem beszélhetnek.
• A játékvezető folyamatosan mondja az instrukciókat: „Rajzoljatok egy házat!” – megvárja, amíg ezzel láthatóan elkészülnek, majd folytatja: „Rajzoljatok hozzá kerítést”, vagy „Legyen a ház közelében egy tó”, stb.
• Ha készen vannak az alkotásokkal, meg kell kérni őket, hogy adjanak a közös rajzukra egy osztályzatot arra vonatkozóan, hogy milyen minőségű volt közöttük az összhang. Mindezt beszéd nélkül, közösen írják rá a rajzra (1-es legrosszabb, 5-ös legjobb).
• Lehet párt cserélni is, hogy több gyermekkel is kipróbálhassák az együttműködést.
• Ha több játékos van, lehet többféleképpen variálni a játékot: két csoportra bontjuk a gyermekeket, s a két csoportnak különböző, de csoportonként azonos feladatot adunk ki rajzolni (pl. azt mondjuk az egyik csoport tagjainak, hogy egy fát, a másikénak, hogy egy házat kell lerajzolniuk). Miután a két csoport tagjaiból sikerült párokat kreálni, mindenki a saját feladatát igyekszik végrehajtani. Természetesen most se beszélgethetnek az együtt rajzolók. Elég érdekes rajzok sikerednek, megmutatva, mennyire tud a két ember kommunikálni egymással.

Játék lezárása:
• A végén beszéljük meg, hogy ki irányított, ki engedelmeskedett inkább.
• Mindenki megnézheti a másik alkotását.
• Beszélgetés az együttműködésről.

A játékvezetés során figyelni kell:
• Előfordulhat, hogy két vezéregyéniségű gyermeknek feszült feladat lesz, hogy ki engedjen többet a másiknak, ezért érdemes odafigyelni, hogy ne váljon agresszívvá a rajzolás, ne törjék el a ceruzát, ne tépjék el a papírt, stb.
• Folyamatosan kell adni az instrukciókat.

Feldolgozást segítő kérdések:
• Mennyire éreztétek nehéznek a feladatot?
• Milyen érzés volt együttműködni?
• Ki milyen osztályzatot adott magának?
• Kinek sikerült könnyen ráhangolódni a másikra?

Kiemelt kép forrása: pixabay.com

Érintett korosztály
12
Résztvevők száma
2
Játékhelyszín
Kül- és beltéri
Játék időigénye
10 perc +
Játék helyigénye
Kisebb hely
Játékvezetők száma
1
Játék típusa
Együttműködést segítő
Programmal fejleszthető kompetenciák
Kezdeményezőkészség és vállalkozói kompetencia
Eszközigény
Van
SNI-sek számára megfelelő-e
Igen
Akadálymentesíthető
Nem
Előkészítési ideje
Kevesebb mint 5 perc
Baleseti kockázat
Alacsony
Megosztás