Teendők játék kezdése előtt (kevesebb mint 5 perc):
- Javasolt körben állni akár bent, akár a szabadban a fűben. Fontos, hogy jól körülhatárolható helyen történjen a játék.
- Játékszabályok, feladatok érthető átadása.
Eszközigény:
- 2 db szék
- 2 db kalap
Játék leírása:
Ebben a szituációs játékban két önkéntes jelentkező (de akár ki is jelölhetünk gyermekeket) helyet foglal a szorosan egymás mellé elhelyezett székeken, és felveszik a kalapot. A játékvezető mini szituációs helyzeteket mond nekik, amelyeket el kell játszani (pl. két híradós a tévében, két zokni beszélget, két cowboy beszélget, két maffiózó bankrablás előtt, két rapper, két filmsztár, két kutya, stb.). A TESSÉK szóra indul a játék, melynek célja, hogy megszerezzük a másik kalapját.
Kalapszabályok:
- Az első 5 másodpercben nem lehet rabolni.
- Nem lehet fogni a kalapot (ha ez megtörténik – a résztvevő kiesik).
- Egyenesen kell ülni, nem lehet folyamatosan hátra fordulva vagy elhajolva beszélgetni.
- A szituációt tartani kell.
- Érvényes kalaprablás:
Ha megfogjuk a kalapot, leemeljük a másik fejéről és a saját térfélre tesszük (mindezt úgy, hogy a másik nem ért hozzá).
- Érvénytelen kalaprablás:
- Ha megérintettük a kalapot, vagy már félig le is vettük, de a másik hozzáért a kezünkhöz, akkor kiestünk, jön a következő résztvevő.
- Amennyiben az egyik játékos csak ráijeszt, hogy elrabolná a kalapot, de nem ér a kalaphoz, a másik viszont vagy ráfog a kezére, vagy a védeni kívánt kalapra, ez esetben az utóbbi fél veszít.
- Ha leesik a kalap, érvénytelen a játék és egy újabb kezdődik.
- Ha valaki kiesik, újabb kör kezdődik, az előző kör győztesével és egy új résztvevővel, minden körnél adjunk meg új szituációt.
- Amennyiben a két kalapos magassága nagyon eltér, a magasabb ülhet kisebb széken, vagy lejjebb csúszva, hogy kiegyenlítettek legyen nagyjából a feltételek.
Játék lezárása:
- A játék a kalaprablással végződik, ami újrakezdhető mindaddig, amíg van rá igény.
- Aki a legtöbb körben képes folyamatában bennmaradni, kinevezhetjük kalapkirálynak.
A játékvezetés során figyelni kell:
- A játékok felvezetésénél fontos a hangulat megteremtése, a csapat összefogása, lelkesítése.
- Feszültség esetén hagyjunk időt annak kibeszélésére, az esetleges konfliktusok feloldására.
Feldolgozást segítő kérdések:
- Mennyire volt nehéz megszerezni a kalapot?
- Hogy érezted magad játék közben?
Kiemelt kép forrása: pixabay.com