Teendők játék kezdése előtt:
• Játékszabályok ismertetése, feladatok érthető átadása.
• A játéktér kialakítása: a gyermekek körben ülnek vagy állnak.
Eszközigény:
1 db gumilabda
Játék leírása:
• Ez egy szóláncjáték labda segítségével. Kisebb gyermekeknek ajánlott, hiszen a szótagolás képességét fejleszti.
• Bemelegítésként a játékvezető indítja el a labdát. Akár sorban is haladhat, de sokkal izgalmasabb és jobban fejleszti a koncentrációt, ha össze-vissza dobálják a játékosok egymásnak.
• A játékvezető eldobja a labdát és ezt mondja: „A te szavad azzal a betűvel kezdődjön, amivel az enyém végződik: mókás.”
• A játékos feladata, hogy folytassa a kört egy saját szóval, amely S betűvel kezdődik (nem kell megismételni a szót, csak a sajátját mondani), például sóska, és továbbdobja a labdát valakinek, akinek már A betűvel kell szót mondania.
• Nem dobhatja vissza rögtön annak, akitől kapta.
• A játékot nehezíthetjük a következő körökben, illetve idősebb gyermekeknek is jó agytorna lehet: szavak helyett az utolsó szótaggal kell folytatni a szóláncot, például sóska – kandalló – lótakaró.
• Ezt a játékot lehet írásban és szóban is játszani.
Játék lezárása:
A játék addig játszható, amíg nem válik unalmassá, és gyorsan pörög.
A játékvezetés során figyelni kell:
• Figyelni, hogy a játék során mindenkihez kerüljön a labda. Esetleg meghatározhatjuk, hogy az első körben olyan embernek nem lehet dobni, akinél már volt a labda, hogy biztosan mindenki sorra kerüljön.
• A játék minél gyorsabban pörög, annál izgalmasabb, így igyekezzünk arra bátorítani a gyermekeket, hogy mondják ki, ami elsőre eszükbe jut, ne gondolkozzanak sokat.
• Ha olyan szó kerül ki, amivel nagyon nehéz folytatni (például a szótagos verziónál a kutya), akkor lehet új szót mondani.
Feldolgozást segítő kérdések:
• Hogy érezted magad játék közben?
• Gyorsan tudtál szót mondani?
• Mennyire érezted nehéznek a játékot?
• Tudnál olyan szavakat mondani, amelyeknek az utolsó szótagjával nem lehet tovább folytatni a szóláncot?
Kiemelt kép forrása: pixabay.com