Teendők játék kezdése előtt (több mint 10 perc):
• Játékszabályok ismertetése, feladatok érthető átadása.
• Eszközök kiosztása.
• Minden játékos írhat 5 szót külön cetlikre (úgy kell leírni, hogy más ne lássa), majd be kell dobni ezeket egy gyűjtő kalapba. Érdemes figyelmeztetni a gyermekeket, hogy a szavak írásánál gondolják át, hogy mit írnak, mert később bárki kihúzhatja azt, akár ő is.
• A gyermekek csapatokra bontása: 4 fő esetén 2-2 pár alakuljon, több fő esetén lehetőleg egyenlő számú csapatok.

Eszközigény:
• papírcetlik
• íróeszközök
• kalap vagy tál (olyan tárgy, amiben össze lehet gyűjteni a szavakat)
• időmérő eszköz

Játék leírása:
• Miután elkészültek a cetlik és mindenki bedobta azokat a közös gyűjtőhelyre, jól összekeverjük őket, és kezdődhet a játék.
• A játék alapvetően egy háromfordulós activity: az első fordulóban körülírással lehet a szavakat elmagyarázni, a másodikban mutogatással, a harmadikban pedig csak egyetlen szóval lehet utalni a cetlin szereplő szóra, amit ki kell találni.
• A kezdő csapatból kijön egy játékos, az ő feladata lesz, hogy a saját csapatának 1 perc alatt minél több szót elmagyarázzon. Ha lejár az 1 perc, azokat a szavakat, amiket a csapattársai kitaláltak, begyűjti és a helyére viszi. Ekkor jöhet a következő csapat, akiknek szintén 1 percük van minél több szót kitalálni. Ha lejárt az 1 perc, csapatváltás jön. Ezt addig folytatják, amíg vannak cetlik a kalapban. Amint elfogytak a cetlik a kalapból, a csapatok megszámolják, hogy mennyit sikerült kitalálniuk, majd ezeket pontokba is felvezetjük.
• Mindenki visszadobálja a szavakat a kalapba, és indulhat a következő kör: a szavak ugyanazok, viszont most már csak mutogatni lehet. Szintén tartani kell az 1 perces időkeretet.
• Ha egy gyermek olyan szót húz ki, amit nem tud értelmezni, vagy csak nem tudja elmagyarázni, akkor (előre meghatározott szabály szerint, pl. 2-szer) passzolhat, és húzhat egy újat a kalapból.
• A játékban alapból nem lehet a másik csapatnak rabolni. Amennyiben izgalmasabbá szeretnénk tenni a játékot, akkor meghatározhatjuk, hogy fél perc után szabad a rablás. (Rablás nélkül is fontos a csapatok egymásra figyelése, hiszen több fordulóban forognak a szavak, akár ők is kihúzhatják legközelebb, tehát csak úgy ismerik meg mindet, ha figyelnek.).
• A harmadik fordulóban (amikor csak egyetlen szóval utalhat a gyermek a kitalálandó szóra) érdemes azt is megbeszélni, hogy mondhat-e másikat helyette, ha a többiek nem találják ki.
• A csapaton belül szabadon eldönthetik, hogy éppen ki szeretne a szavakból húzni. Nem fontos sorban haladniuk, önkéntes alapon is választhatnak.
• Ha a gyermekeknek van még kedvük, illetve szeretik a kihívásokat, lehet nehezíteni a játékot (saját ötlet alapján): csak egy hangot/hangutánzó szót ejthetnek ki, pl. csihuhu, kár-kár, ami a szóra utalhat; vagy csak egy mozdulatsort használhatnak, és így tovább.

Játék lezárása:
• Megszámoljuk, kinek lett a legtöbb pontja és rangsort állítunk.
• Eredményhirdetés. Gratuláljunk minden csapatnak!

A játékvezetés során figyelni kell:
• Hagyjunk időt a játék megkezdése előtt, hogy a gyermekek ki tudják gondolni a saját szavaikat.
• Figyeljünk a sorrendre, mikor melyik csapat következik.
• Minden alkalommal mérjük az 1 percet.
• Fontos az eredmények pontos felvezetése.
• A csapatok figyeljenek egymásra is!

Feldolgozást segítő kérdések:
• Hogyan érezted magad játék közben?
• Melyik forduló volt a legnehezebb?
• Melyik forduló tetszett a legjobban?
• Melyik szerep állt hozzád a legközelebb?
• Lenne még ötleted, hogyan lehetne feldobni a játékot? Milyen más fordulóval?

Kiemelt kép forrása: pixabay.com

Érintett korosztály
12
Résztvevők száma
4
Játékhelyszín
Beltéri
Játék időigénye
20 perc +
Játék helyigénye
Nagyobb hely
Játékvezetők száma
1
Játék típusa
Elmemozdító
Programmal fejleszthető kompetenciák
Kulturális tudatosság és kifejezőkészség
Eszközigény
Van
SNI-sek számára megfelelő-e
Igen
Akadálymentesíthető
Nem
Előkészítési ideje
Több mint 10 perc
Baleseti kockázat
Alacsony
Megosztás