Teendők játék kezdés
e előtt (több mint 10 perc):

• Játékszabályok ismertetése, feladatok érthető átadása.

• Feladatok, szabályok kitalálása adott kártyalapokhoz.

• A gyermekek kört alkotva foglalnak helyet. Javasolt egy asztalt használni, melyet középen kell elhelyezni, de a játék a földön is játszható.

Eszközigény:

• francia vagy magyar kártya

• asztal (ha van lehetőség a beszerzésére)

Játék leírása:

• A játék célja: az egész kártyapaklit felhasználni.

• A játékosoknak nagyon kell koncentrálniuk arra, hogy a lehető leggyorsabban reagáljanak az egyes kártyalapok megjelenésére.

• A kártyapakli figurás lapjaihoz a játékosok megbeszélnek egy-egy jelet.

Például:

bubi: egyik kezük kisujját az orrukhoz érintik, és kinyújtják a nyelvüket.

dáma: felállnak, pukedliznek, és hangosan azt mondják: „Bonjour, Madame!”

király: felállnak, mélyen meghajolnak, és hangosan azt mondják: „Bonjour, Monsieur!”

ász: középen egymásra teszik a jobb kezüket.

• A gyermekek egymás után húznak a pakliból. Amikor figurás lap kerül elő, a játékosoknak a megbeszélt szabályok szerint kell cselekedniük. Aki nem csinálja vagy nem megfelelő időben, esetleg elrontja, szabadon meghatározhatjuk, hogy ez milyen következményekkel jár: zálogot ad, vagy büntető feladatot kell végeznie. Ha nem figurás lap következik, akkor nem történik semmi, megy tovább a játék.

• A játék célja a bohóckodás, nevetés, így akár szankciók nélkül is játszható. Ha a játékosok már nagyon begyakorolták a figurás lapokat, a többi kártyával (szabállyal) is bővíthetjük a játékot.

• A kimondandó mondatok is váltakozhatnak. Például könnyedén megtanítható a „Jó reggelt!”, a „Jó étvágyat!”, a „Kérem!”, a „Köszönöm!” egyes idegennyelveken stb..

Játék lezárása:

• Ha elfogytak a kártyalapok, a játék befejezettnek tekinthető.

• Zálogok kiváltása, ha olyan verzióban játsszuk.

A játékvezetés során figyelni kell:

• Minden közösség más. A kipróbált játék nem mindenhol talál ugyanarra a lelkesedésre, ezért a játék eredeti célját szem előtt tartva legyünk nyitottak az olyan ötletekre, melyek a szabályokmódosításával, vagy új feladatok alkotásával lehetőséget teremtenek a közösség aktivizálására.

• A játékok mindegyike előzetesen is módosítható, továbbfejleszthető.

• A játékokat vegyes korosztály is játszhatja, amit különösen fontosnak tartunk a generációk közti kapcsolatok erősítésében. Akár többgenerációs, akár korosztályon belüli játékról van szó, a siker egyik pillére a játékvezető konfliktusmegoldó képessége, amely a személyiségén túl a felkészültségéből is fakad.

Feldolgozást segítő kérdések:

• Hogyan érezted magad játék közben?

• Lennének még ötleteid a játékkal kapcsolatban?

Forrás:

Bányai Sándor élmény- és kalandpedagógiai tréner, a Pécsi Tudományegyetem címzetes egyetemi docense

Érintett korosztály
10
Résztvevők száma
4
Játékhelyszín
Beltéri
Játék időigénye
10 perc +
Játék helyigénye
Kisebb hely
Játékvezetők száma
1
Játék típusa
Elmemozdító
Programmal fejleszthető kompetenciák
Kulturális tudatosság és kifejezőkészség
SNI-sek számára megfelelő-e
Igen
Akadálymentesíthető
Nem
Előkészítési ideje
Több mint 10 perc
Baleseti kockázat
Alacsony
Megosztás