A megvalósító szervezet neve:
Erzsébet a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítvány
A jó gyakorlat megnevezése:
Láthatatlan szabadulószoba
A jó gyakorlatot megvalósító nagyobb program neve, rövid leírása:
EFOP-1.2.12.–17-2017-00006 „A Tábor összeköt – Erzsébet Táborok” című projekt
A jó gyakorlat alapjául szolgáló elméleti és módszertani háttér
Az Erzsébet Táborok táboroztatási programjának egyik fontos eleme a társadalmi befogadás és kohézió erősítése, illetve a szociális kompetenciák fejlesztését célzó foglalkozások biztosítása.
A Láthatatlan szabadulószobát 2022-ben indítottuk útjára azzal a céllal, hogy a táborozó gyermekek és fogyatékossággal élő (elsősorban látássérült) társaik között egyfajta hidat építsen, mely elősegíti az elfogadóbb és befogadóbb társadalom létrejöttét. A foglalkozás saját élményen alapuló tapasztalatot kíván nyújtani a résztvevők számára annak érdekében, hogy a látássérült emberekről való tudásukat, hozzájuk fűződő attitűdjeiket képesek legyenek átértékelni és bővíteni.
2022-ben a foglalkozás fókusza a látássérült emberek egy csoportjára, a vakokra helyeződött. A résztvevők megtapasztalhatták, hogy a látás akadályoztatása, hiánya esetén hogyan lehet megoldani egy olyan hétköznapi szituációt, mint például előre meghatározott ruházat kiválasztását, illetve magát az öltözködést. 2023-ban a látássérültség több típusát is beemelve bővítettük a foglalkozás módszertani eszköztárát, tevékenység-repertoárját: kidolgoztunk egy érzékszervi működésre épülő, kooperativitást igénylő gyakorlatot, valamint beemeltünk egy olyan hétköznapi eszközt (nagyító), mely a többségi társadalom életében is folyamatosan jelen van, ugyanakkor a látássérült emberek életét nagyban megkönnyíti.
A jó gyakorlat leírása, megvalósított tevékenység
Cél: a fogyatékossággal kapcsolatos attitűdök pozitív irányba történő terelése, a társadalmi befogadás erősítése, a társadalmi aktivitás és kohézió növelése, szociális kompetenciák fejlesztése a csoportban zajló tapasztalati tanulással.
Időtartam: 60 perc.
Célcsoport: 7-16 éves korosztály számára szóló csoportos foglalkozás.
Előkészület:
- eszközök előkészítése
- helyszín berendezése, biztonságának ellenőrzése
Programterv:
- Témakörre történő ráhangoló beszélgetés.
- Párok kialakítása.
- Láthatatlan szabadulószoba (a program megvalósítása).
- Találós kérdések.
- Szabadon választható feladatok.
Kezdés, a játék megnyitása:
A foglalkozáson a gyerekek kezdetben közösen, majd párba rendeződve vesznek részt a játékokban. A program során alkalmazhatóak kiegészítő játékok is (pl. szókereső, keresztrejtvény), melyek a foglalkozás elején elhangzott érzékszervi és látássérültségről szóló ismeretekre építenek.
A játék menete:
Témakörre történő ráhangoló beszélgetés
Beszélgetés kezdeményezése az érzékszervekről általánosságban, a látássérültségről, a látás kiesése miatt a többi érzékszerv működésének jellemzőiről, a látássérült emberek mindennapjairól, életvezetésükről, tájékozódásukról, segédeszközeikről, stb.
Párok kialakítása
Szükséges eszközök:
- kindertojás-belsőbe rejtett apróbb tárgyak (rizs, gyöngy, filctollkupak stb.)
- kisebb zsák/vászontáska
- sorszámok
A résztvevők húznak 1-1 db kindertojás-belsőt, melyeket megrázva annak hangzása, csörgése alapján kell megtalálniuk azt az embert, akinél ugyanazt a hangot hallják. Így alakulnak ki a párok. A párok közösen választanak egy sorszámot, és ez alapján mennek be a láthatatlan szabadulószobába, ahol egyszerre 2 fő tartózkodhat (a többieknek ezalatt találós kérdéseket teszünk fel).
Szükséges eszközök:
- ruházatok
- képek a sötétszobában elrejtett ruházatokról
- beltéri elemek a sötétszobában, biztonságra ügyelve
A páros húz egy képet, melyen a sötétszobában megtalálható ruházat(ok) látható(ak). A kép hátulján szöveges leírást is olvashatnak a ruhadarabokról. A páros a sötétszobába csukott szemmel lép be, ahol 1,5 perc alatt kell megtalálniuk a képen szereplő elemeket. A teremből való kijövetel után ellenőrizzük, hogy a megfelelő ruhadarabokat hozták-e ki. Amennyiben szeretnék, fel is vehetik a megtalált ruhadarabokat.
A játék végén érdemes beszélgetni arról, hogy mi alapján ismerték fel a ruhadarabokat, hogyan tájékozódtak sötétszobában, milyen érzés volt bent lenni?
Találós kérdések, keresztrejtvény, szókereső
Szükséges eszközök:
- nagyító/telefonra letöltött nagyító applikáció
- mini méretben kinyomtatott találós kérdések
- keresztrejtvény
- szókereső
A csoporttagok felváltva húznak egy 1-es, maximum 2-es betűmérettel kinyomtatott találós kérdést, melyet egy nagyító segítségével kell felolvasniuk a csoport többi tagjának.
Érdemes beszélgetni a csoporttal a gyengénlátó emberek hétköznapi kihívásairól, az általuk nap mint nap használt segédeszközökről.
Egyéni érdeklődés, bevonhatóság függvényében a foglalkozás elején elhangzott érzékszervi és látássérültségről szóló ismeretekre építő keresztrejtvényt és szókeresőt is kitölthetnek a gyerekek.
Lezárás, tapasztalatok átbeszélése
A játékok során szerzett élmények, tapasztalatok megosztása, új ismeretek összefoglalása, a helyes segítségnyújtásról szóló tanultak felidézése, összegzése.
Kockázati tényezők/balesetmegelőzés, biztonsági szabályok
A foglalkozás megkezdése előtt hívjuk fel a gyerekek figyelmét a biztonsági szabályokra. Óvatosan közlekedjenek, nehogy elessenek a szobában elhelyezett tereptárgyakban és egymás lábában. Baj esetén kiáltsanak, kopogjanak! A nagyítóra ügyeljenek, ne ejtsék el!
Utómunkálatok
A foglalkozás végén a kellékek összegyűjtése, elpakolása szükséges.
A jó gyakorlat megvalósításának körülményei, helye
Ideális esetben ablak nélküli vagy legalább teljesen besötétíthető termet válasszunk. Fontos, hogy legyen mellette egy olyan helyiség (előtér), ahol a többi játék megvalósítható.
Értékelés kérdések segítségével
- Mit éreztetek, amikor beléptetek a terembe?
- Hogyan működött együtt a páros?
- Szerintetek milyen lehet látássérültként megoldani hétköznapi feladatokat?
- Ha találkoznak egy ismerőssel, de az ismerős nem mutatkozik be nekik, akkor miről ismerik fel? (hang, jellegzetes parfüm)
- Készpénzes fizetéskor hogyan ismerik fel a papírpénzt/pénzérméket?
- (tapintás útján)Hogyan töltenek maguknak innivalót pohárba?
- (speciális szintjelző vagy az ujjukkal érzékelik, ha a pohár tele van)
- A résztvevők ösztönzése hasonló példák, kérdések gyűjtésére.
Eredmények, megállapítások (tapasztalat)
A szemléletformáló foglalkozás eredményeként a programon résztvevők megtanulják, hogy az emberek közötti különbségek természetesek, mindenkinek lehet szüksége támogatásra, az erre irányuló attitűdjeik pozitív irányba változnak, melyek hosszútávon elősegítik a fogyatékos személyek társadalmi inkluzióját.
Felhasználhatóság, adaptálhatóság (módszer, költségek, hatások)
A jó gyakorlat egyes részei speciális eszközszükségletűek, ugyanakkor rugalmasan alakíthatóak.
Kiemelt kép és beágyazott kép forrása: istockphoto.com
Felhasznált irodalom
Hüse Lajos (2017): Szemléletformálás a fogyatékkal élő gyermekek iskolai és társadalmi inklúziója érdekében. Hatásvizsgálat. https://ojs.lib.unideb.hu/parbeszed/article/download/6030/5641
Kováts-Németh Mária (2013): A szemléletváltás szükségessége a társadalomban és az oktatásban. In: Új pedagógiai szemle, 63. évf. 11-12. sz. https://epa.oszk.hu/00000/00035/00161/pdf/EPA00035_upsz_2013_11-12_098-101.pdf