Teendők játék kezdése előtt (több mint 10 perc):
• Játékszabályok ismertetése, feladatok érthető átadása.
• Szerepek kijelölése.
• Bababútor megalkotása a játékvezető által, annak lefényképezése/lerajzolása.
• Eszközök előkészítése.

Eszközigény:
• bármilyen építésre, összeillesztésre alkalmas játék (pl. Lego Duplo/Jenga, sima építőkocka)
• szemet eltakaró eszköz

Játék leírása:
• A játékban egy bababútorgyárban dolgoznak a játékosok, és különböző szerepeket kapnak, ami alapján el tudják végezni a feladataikat.
• Elhelyezkedésük: a gyártásvezető ül középen, a mérnök a gyártásvezetővel szemben helyezkedik el, és a gyártásvezető háttal ül az építésznek.
• Cél: a terv alapján megalkotni a bababútort.
• A játékvezető elkészít egy alkotást az építőkockákból, amiről fényképet vagy rajzot készít.
• Ezt a tervezetet odaadja a mérnöknek, aki szemügyre veheti, viszont nem mutathatja meg a munkatársainak. Ezután beszéd nélkül kell továbbadnia az információkat a gyártásvezetőnek.
• A gyártásvezetőnél találhatóak az elemek (a mérnök rámutathat, milyen elemekből áll a tervezet), tehát ő fogja továbbítani a szükséges építőkockákat az építész számára, illetve elmagyarázza, hogy mi alapján és hogyan kell felépíteni a bútort. Viszont a gyártásvezető végig háttal ül az építésznek, tehát ő sem láthat rá az építés folyamatára.
• Az építész csukott vagy bekötött szemmel várja az instrukciókat, ami alapján össze kell állítania a bababútort.
• Ha nagyobb létszámmal játsszuk, akkor adhatunk más szerepeket is, például lehetnek ellenőrök, akik nem kommunikálhatnak senkivel, viszont bármelyik munkafolyamatot ellenőrizhetik, megfigyelhetik és a játék végén feljegyzéseiket, észrevételeiket megoszthatják.
• A játékot lehet nehezíteni, hogy az építőkockák már alapból az építésznél vannak, tehát a mérnök nem tud rámutatni arra sem, hogy milyen elemek szükségesek az adott bútorhoz.
• Lehet időkeretet is megszabni, ha még nagyobb kihívást szeretnénk.

Játék lezárása:
• A játék lezárásra kerül, amikor elkészült az alkotás. Mindenki megtekintheti és össze lehet hasonlítani az eredeti tervvel.
• A szerepeket mindenki kedve szerint kipróbálhatja.

A játékvezetés során figyelni kell:
• Játékszabályok betartására.
• Mindenki az adott szerephez tartozó feladatokat lássa el.
• A játék egy beszélgetéssel zárul, ahol a gyermekek láthatják, hogy milyen az, amikor egy folyamat sok lépcsőn keresztül valósul meg, és gyakorlatban is érzékelhetik az információtorzulás veszélyeit.

Feldolgozást segítő kérdések:
• Hogyan érezted magad játék közben?
• Milyen érzés volt különböző szerepekben lenni?
• Melyik szerep volt a kedvenced?
• Mennyire volt nehéz így kommunikálni?
• Mennyire volt elegendő információd ahhoz, hogy teljesíteni tudd a feladatodat?

Kiemelt kép forrása: pixabay.com

Érintett korosztály
10
Résztvevők száma
3
Játékhelyszín
Beltéri
Játék időigénye
10 perc +
Játék helyigénye
Kisebb hely
Játékvezetők száma
1
Játék típusa
Együttműködést segítő
Programmal fejleszthető kompetenciák
Matematikai kompetenciák és alapvető kompetenciák a természet- és műszaki tudományok terén
Eszközigény
Van
SNI-sek számára megfelelő-e
Igen
Akadálymentesíthető
Nem
Előkészítési ideje
Több mint 10 perc
Baleseti kockázat
Alacsony
Megosztás