Teendők játék kezdése előtt (kevesebb mint 5 perc):

  • Javasolt körben állni akár bent, akár a szabadban a fűben. Fontos, hogy jól körülhatárolható helyen történjen a játék.
  • Játékszabályok, feladatok érthető átadása.

Eszközigény:

  • 2 db szék
  • 2 db kalap

Játék leírása:

Ebben a szituációs játékban két önkéntes jelentkező (de akár ki is jelölhetünk gyermekeket) helyet foglal a szorosan egymás mellé elhelyezett székeken, és felveszik a kalapot. A játékvezető mini szituációs helyzeteket mond nekik, amelyeket el kell játszani (pl. két híradós a tévében, két zokni beszélget, két cowboy beszélget, két maffiózó bankrablás előtt, két rapper, két filmsztár, két kutya, stb.). A TESSÉK szóra indul a játék, melynek célja, hogy megszerezzük a másik kalapját.

Kalapszabályok:

  • Az első 5 másodpercben nem lehet rabolni.
  • Nem lehet fogni a kalapot (ha ez megtörténik – a résztvevő kiesik).
  • Egyenesen kell ülni, nem lehet folyamatosan hátra fordulva vagy elhajolva beszélgetni.
  • A szituációt tartani kell.
  • Érvényes kalaprablás:

Ha megfogjuk a kalapot, leemeljük a másik fejéről és a saját térfélre tesszük (mindezt úgy, hogy a másik nem ért hozzá).

  • Érvénytelen kalaprablás:
    • Ha megérintettük a kalapot, vagy már félig le is vettük, de a másik hozzáért a kezünkhöz, akkor kiestünk, jön a következő résztvevő.
    • Amennyiben az egyik játékos csak ráijeszt, hogy elrabolná a kalapot, de nem ér a kalaphoz, a másik viszont vagy ráfog a kezére, vagy a védeni kívánt kalapra, ez esetben az utóbbi fél veszít.
    • Ha leesik a kalap, érvénytelen a játék és egy újabb kezdődik.
  • Ha valaki kiesik, újabb kör kezdődik, az előző kör győztesével és egy új résztvevővel, minden körnél adjunk meg új szituációt.
  • Amennyiben a két kalapos magassága nagyon eltér, a magasabb ülhet kisebb széken, vagy lejjebb csúszva, hogy kiegyenlítettek legyen nagyjából a feltételek.

Játék lezárása:

  • A játék a kalaprablással végződik, ami újrakezdhető mindaddig, amíg van rá igény.
  • Aki a legtöbb körben képes folyamatában bennmaradni, kinevezhetjük kalapkirálynak.

A játékvezetés során figyelni kell:

  • A játékok felvezetésénél fontos a hangulat megteremtése, a csapat összefogása, lelkesítése.
  • Feszültség esetén hagyjunk időt annak kibeszélésére, az esetleges konfliktusok feloldására.

Feldolgozást segítő kérdések:

  • Mennyire volt nehéz megszerezni a kalapot?
  • Hogy érezted magad játék közben?

Kiemelt kép forrása: pixabay.com

Érintett korosztály
6
Résztvevők száma
4
Játékhelyszín
Beltéri
Játék időigénye
10 perc +
Játék helyigénye
Kisebb hely
Játékvezetők száma
1
Játék típusa
Dramatikus
Programmal fejleszthető kompetenciák
Kezdeményezőkészség és vállalkozói kompetencia
Eszközigény
Van
SNI-sek számára megfelelő-e
Igen
Akadálymentesíthető
Igen
Előkészítési ideje
Kevesebb mint 5 perc
Baleseti kockázat
Alacsony
URL link
https://www.youtube.com/watch?v=D_5eceGU3uo
Megosztás